27 december 2017

(T)huisgemaakt

Dit jaar was ik echt in zo een bui om eens lekker uit te pakken (om daarna in te pakken). En dan niet qua geld of grote cadeaus, nee dit jaar wilde ik wat kerstcadeaus zelf maken. Zelf haken. En omdat het allemaal lekker vlot ging, werden het er zelfs meer dan ik van tevoren had bedacht.

Ik begon met een cadeau voor dochterlief. Het patroon voor het kussen komt uit het boek Kabels Haken (waar ik ook al eerder wat uit gehaakt heb). Wel met wat aanpassingen o.a. omdat ik met een andere dikte garen werkte.


Kabels haken lijkt in eerste instantie ingewikkeld, maar dat valt uiteindelijk reuze mee.


In het boek stond een vierkant kussen, maar ik heb er een lendenkussen van gemaakt. De knoopsluiting, zoals op het voorbeeld, heb ik dan wel overgenomen.


Een tweede cadeau was voor zoonlief. Een gehaakt kussen vond ik nou niet echt stoer voor hem, dus besloot ik om een mooie sjaal, passend bij zijn zwarte wollen jack, te haken.


En voor manlief dan een muts mét pompon. Een geschikt patroon kon ik zo gauw niet vinden, dus heb ik het begin van een ander patroon genomen en de rest er zelf bij bedacht. Ondanks dat past de muts perfect.


En toen was het nog nét geen kerst en bedacht ik me, dat het misschien wel leuk zou zijn om een aantal dames die ik voor of met de kerst zou zien ook nog wel iets (t)huisgemaakts kon geven?!
Zoals deze kerstklokjes (sorry voor slecht kwaliteit foto: was eigenlijk even snel alleen voor 'eigen gebruik' gemaakt) van het garen waar ik ook de kerstboompjes van had gemaakt.

 
En dan nog theelichthouders voor twee dames.
 
 
En toen was de kerst er 'ineens', maar ook weer 'ineens' voorbij. Vanaf vandaag dus even geen (kerst)cadeautjes meer haken, maar weer aan het werk voor mijn klantjes. Ook leuk natuurlijk!
 
Ingrid



*) het patroon van het kussen komt  uit het boek Kabels Haken van Leonie Schellingerhout.

4 opmerkingen:

  1. Heel leuk, vooral dat roze kussen!
    Maar de sjaal is ook mooi! (En al de rest natuurlijk ook!)
    Geniet van het haken van niet-Kerst-ige dingen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat kussen is ook wel een beetje mijn ‘pronkstuk’. Eigenlijk begonnen om eens kabels te kunnen haken en dan is het extra leuk als het resultaat ook geslaagd is.

      Groetjes,
      Ingrid

      Verwijderen
  2. Goed idee om cadeaus zelf te maken. En alles is goed geslaagd. Je hebt heel wat mensen blij gemaakt. Helaas is de kerst weer voorbij en gaan we over tot de gewone orde van de dag.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Margaret! Had er al vaker aan gedacht om eens kerstcadeaus zelf te maken, maar had dan nooit de juiste inspiratie. Dit jaar rolde het ene idee na het andere eruit….!! Maakt het dan nét wat makkelijker om aan de slag te gaan.

      Groetjes,
      Ingrid

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...