18 mei 2016

Onder druk

Dat opruimen niet alleen nuttig, maar ook nog eens heel erg leuk kan zijn, bewijst mijn bloemenpers. Deze pers, nog uit mijn jeugd, mocht weliswaar met alle verhuizingen mee, maar kwam uiteindelijk nooit verder dan de zolder. Totdat we deze eens flink gingen ruimen en ik weer, net als vroeger, als een blok voor dit apparaatje viel. Wat leek het me ineens weer helemaal leuk om old school  bloemen te plukken en deze te gaan drogen. Vandaag was het dan zover....!!!

 
De keus aan geschikte bloemen is op dit moment nog niet al te groot, maar het echte bloemen seizoen moet natuurlijk ook nog beginnen. Een paar mooie viooltjes en vergeet-mij-nietjes vond ik echter een mooi begin.
 
 

 
Zelfs 'schatten' kunnen 'schatten' bevatten: de pers zat nl. nog vol met gedroogde bloemen. Geen idee hoe oud, maar even globaal teruggerekend moesten ze wel minstens 20 jaar oud zijn!!!
 
 
Hoe leuk is het om gelijk al met gedroogde bloemen te beginnen, zoals lelietjes-van-dalen.
 

 
 
Na de oude bloemen te hebben bewonderd en netjes in een blikje te hebben gedaan (vond het toch zonde om ze na zoveel jaren drogen weg te gooien) heb ik de pers gevuld met verse bloemen.
 
 
Ik heb bloemen uit de tuin genomen, maar wilde bloemen zijn natuurlijk ook leuk. En als je op vakantie gaat, kun je de pers ook meenemen en bloemen van je vakantie omgeving drogen: een mooi souvenirtje.

En wat dacht je van een kinderfeestje? Geef kinderen allemaal een eigen pers en laat ze zelf bloemen plukken en drogen. Zo hebben ze later nog een leuk aandenken van een feestje.

Ideeën genoeg dus!



Misschien heb ik je inmiddels enthousiast weten te maken om ook bloemen te gaan drogen? Als je nog geen pers hebt, kun je die vaak ook goedkoop op een rommelmarkt of bij de kringloop kopen. En anders is een dik boek ook geschikt (zorg alleen wel voor beschermvellen: de sappen van de bloemen worden er nl. uitgeperst!).

Terwijl mijn bloemen drogen, ga ik eens bedenken wat ik hiermee zou kunnen gaan doen. Mocht ik iets leuks hebben bedacht of gevonden, dan deel ik dit natuurlijk met jullie.

Ingrid




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...