15 juni 2014

Pareltjes

Het opruimen van het ouderlijk huis gaat toch een beetje gepaard met gemengde gevoelens. Behalve dat het een hele klus is, is het toch ook wel een beetje een reis door de tijd. Door mijn jeugd. Zo vond ik vandaag een verloren gewaand poëziealbum en lang vergeten schoolagenda's en schoolverslagen (nee, niet netjes geprint, maar handgeschreven en met zelf overgetrokken of getekende plaatjes!!!). Echt leuk.
Ook leuk is, dat ik inmiddels wat 'pareltjes' heb gevonden: spulletjes die ik óf nooit (bewust) gezien heb óf spulletjes die ik al mijn hele leven ken. Zoals deze mooi schaaltjes.



Ik kan me niet herinneren dat ik ze als kind mooi vond. Nu was ik heel blij dat niemand anders ze wilde hebben, want ik vind ze inmiddels schitterend.

 
Ze lijken heel protserig, maar als je weet dat ze maar 8 en 12 cm groot zijn, valt dat heel erg mee.
Zo mooi ook, die roosjes van porselein. En dat ook nog eens in pastel....!!
 


Dit kopje is eigenlijk een souvenir, maar omdat het toch van echt (gemerkt) porselein is en de grootte heeft van een espressokopje, kon ik het toch niet over mijn hart verkrijgen 'm weg te doen.
 

 
Deze oude kantoorartikelen vond ik in een hoekje van een oud bureau. Behalve de loep (die vroeger regelmatig gebruikt werd), wist ik niet van het bestaan van deze mooie spullen.
 
 
Zó leuk, dit doosje punaises uit Zwitserland (waar mijn ouders vroeger hebben gewoond en wat waarschijnlijk nog uit die tijd stamt).
 
 
Maar er kwam ook nog nostalgisch speelgoed boven water. Daar wij vroeger regelmatig bij mijn oma in de toenmalige DDR kwamen, hebben wij goede herinneringen aan het Oost-Duitse Sandmännchen. Een populaire tv-serie (die overigens nog steeds bestaat, een van de weinige 'erfenisjes' uit de DDR tijd) waar wij als kind altijd naar keken tijdens onze vakanties daar.
 
 
 
Alleen de pionnetjes al zijn zo leuk.
 
 
En dan vond ik nog een plastic speelgoedautootje. Ik heb hier zelf geen herinneringen aan, maar het model en het hoge 'retro-gehalte' haalden mij over het van een eventuele spontane weggooiactie te redden. Zelfs het smoezelige vind ik wel wat hebben.
 
 
Tot zover even. Daar we nog maar net zijn begonnen met opruimen, verwacht ik dat ik jullie misschien nog wel een keer wat pareltjes kan laten zien.
 

 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...